Veiligheid als werkdoel
AEBelgium werd opgericht in 1981, aanvankelijk met als doel de studie, de verwezenlijking en de vervaardiging van alle elektronische toepassingen. Eerst definieert ze zich als een studiebureau voor hoogwaardige elektronicatechnologie, gericht op de industriële toepassingen.
De industriesectoren waarin AEBelgium aanwezig is, zijn:
- veiligheid,
- toegangscontrole,
- telecommunicatie,
- telebeheer,
- technische bewaking,
- procescontrole,
En dit voor haar klanten in
- de industrie,
- het bankwezen,
- de grote distributie
- en de veiligheid.
Ontwerper EN fabrikant
Deze activiteit bleek zo veel succes te hebben dat AEBelgium in 1989 besluit haar strategie om te gooien: ze besluit haar eigen oplossingen uit te werken, dit wil zeggen zelf de systemen te produceren die ze afstelt, naast de activiteiten van het studiebureau.
Dus creëert AEBelgium in 1989 het gamma Dinec. Deze producten vormen een systeem dat vele signalen kan controleren via een eenvoudige tweedraadskabel. Het systeem wordt goed onthaald op de markt en laat AEBelgium toe, zich te positioneren als een innoverende speler die eenvoudige en doeltreffende oplossingen aanbiedt voor uiterst complexe problemen.
In 1994 zet AEBelgium een volgende stap en investeert in een structuur waarmee ze zelf kan zorgen voor haar commerciële prospectie en de ontwikkeling van een grote klantenportefeuille. Vanaf dit ogenblik beginnen verdelers in Frankrijk, Italië, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Ierland de Dinec-producten in te voeren.
Toegangscontrole... en beheer van gebouwen
Steeds in overeenstemming met de noden van de markt ontwikkelt AEBelgium meer gespecialiseerde oplossingen voor de technische controle van gebouwen. Dit vertaalt zich in het bijzonder in de uitwerking van oplossingen voor een nieuw marktsegment, namelijk de controle van de koelketens in de grote distributievestigingen.
In 1996 realiseert AEBelgium 25% van haar omzet met haar Dinec-product. In het kader van de ontwikkeling van de activiteiten en het onderzoek van de noden van de markt worden nieuwe doelstellingen bepaald: AEBelgium besluit zich volledig te wijden aan de creatie van nieuwe krachtige producten, om te kunnen beantwoorden aan de talrijke vragen van de markt. Sindsdien besteedt AEBelgium elk jaar 10 tot 20% van haar omzet aan onderzoek en ontwikkeling.
Dinec : merk en vennootschap
Eind 1998 worden de eerste producten van het merk Dinec Building Management op de markt gebracht. Het studiebureau is druk bezig met de evolutie van deze producten met het oog op een doorlopende verbetering.
In 1999 richten de aandeelhouders de vennootschap Dinec International op, met als doel de commercialisering van de producten Dinec International in België en in het buitenland. Eveneens in 1999 neemt Dinec International een deelneming in de vennootschap DefiniTion om de synergie te voltooien in de evolutie van de communicatietechnieken via internet.